چرا تمام شفت های بزرگ و مهم کشتی در جهت طولی و عمودی کشتی هستند؟
این مسئله بارها برای من مطرح شد که چرا تمامی شفت های ماشین آلات مهم و بزرگ کشتی ؛ حتی شفت الکتروموتور های بزرگ در جهت طولی و یا عمودی هستند.
در مورد راستای شفت موتور پیشران کشتی بحثی نیست اما دیزل ژنراتورها؛ کمپرسورها؛ فن های بزرگ ؛ شفت الکتروموتور و پمپ ها به طور خاصی از این قانون پیروی میکنند!
هر سفر در هر کشتی به این قضیه توجه میکردم تا مثال نقض چشم گیری پیدا کنم که صد البته مثال نقض هم پیدا کردم اما مثال نقض هایی که پیدا کردم فقط در الکترو موتورهای کوچک بود.
پاسخ هایی که یادداشت کرده بودم بطور خلاصه وار و موردی برایتان نوشتم؛ شاید موضوع چشمگیری نباشد اما حتما ذهن ها را به چالش میکشد!
1.جهت همگام بودن لرزش و رزونانس ایجادشده از شفت موتور اصلی
2.مسئله ی مهم کمبود فضا و قراردان ماشین آلات متعدد در فضای محدود
3.تأثیرپذیری کمتر حرکت شفت در نتیجه رولینگ
4.توجه به مشکلات روغنکاری و سطح روغن در دستگاه هایی با مخزن روغن
5.تعادل و توازن کشتی با تأثیر تقسیم وزن ماشین آلات
6. در پمپ های ته کشتی جهت رعایت حریم ایمنی در مواقع آبگرفتگی ناگهانی موتورخانه؛ پمپ ها بصورت عمودی و با ارتفاع از کف نصب میشوند.
7.هم میتواند سنت شکنی باشد وهم پیروی از سنت ها!
8.دسترسی آسان تر جهت راه اندازی و تعمیرات
9.زیبایی و معقول تر بودن طرح
10.جادار بودن و مزاحمت کمتر برای مسیرهای رفت و آمد و خروج های اضطراری
11.کاهش حرکت محوری شفت و جلوگیری از صدمات احتمالی در نتیجه حرکت محوری
12.کاهش تنش ها و نیروهای وارده به شفت در دریای توفانی و رولینگ
و آخرین پاسخی که شنیدم بر آن شدم تا این متن را بنویسم، پاسخی از کدتم که گفته بود:
"مهندس، دقت کردی جهت خوابیدن مون تو کشتی هم در راستای طولی کشتیه.!"
⭕️اگه دلیلی به ذهنتون میرسه یا چنانچه دلایل ما رو نقض میکنید خوشحال میشیم با ما درمیون بذارید تا این لیست کامل تر بشه!
اینفوگرافیک جالب از یخ شکن اتمی روسیه
شفت ,کشتی ,های ,نقض ,پیدا ,مثال ,های بزرگ ,مثال نقض ,جهت طولی ,طولی و ,پیدا کردم
درباره این سایت